ظاهر و باطن قرآن در گستره روایات
نویسندگان
چکیده
بررسی معنای »ظهر« و »بطن« و چگونگی استفاده از »ظاهر« و »باطن« قرآن است. روایاتی که آیات قرآن را دارای ظاهر و باطن می خواند در متون روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت وجود دارد. اصطلاح ظهر و بطن در روایات، معانی گوناگونی یافته است. شماری از روایات ظهر قرآن را همان امر و نهی و احکام حلال و حرام معرفی می کند و باطن قرآن را فهم می خواند. تعدادی دیگر »ظهر« را »تنزیل« قرآن و »بطن« را »تأویل« قرآن می شناساند و بعضی ظهر را مورد سبب نزول و بطن را مصادیق آن می دانند. روایات ظهر و بطن گاه به صراحت و گاه به اشاره از لایه های گوناگون بطون خبر می دهند. درک شخص و علم و آگاهی افراد در فهم بطون تأثیر گذار است هر چند، قلمرویی وجود دارد که ویژه خاصان درگاه الهی است. نظر داشت روایاتی که آیات قرآن را به چند گروه تقسیم می کند نشان می دهد ظاهر قرآن را همه می فهمند چنان که بطون قرآن را عده ای خاص درک می کنند، و البته برخی ظواهر و تعدادی از بطون را اهل دقت و معنویت در می یابند. روایاتی که فهم قرآن را به اهل بیت(ع) اختصاص می دهد، فهم تمامی آیات و تمامی ظاهر و بطون را می گوید. ظاهر آیات الأحکام با باطن آنها سازگاری دارد، ظاهر حکم است و باطن علم، با این توضیح که باطن مصداقی جدید برای ظاهر یا معنایی عمیق تر از آیه است. عرفا نگاهی خاص به بطون قرآن دارند و راه حلی ویژه برای ظهر و بطن آیات دارند اما برخی مانند باطنیه تنها به بطون توجه دارند و ظهر قرآن را مورد توجه قرار نمی دهند و به آن وقعی نمی نهند. بطن گویی آیات از سوی صوفیه و عرفا گاه ریشه در روایات دارد ولی بسیاری از این تأویل ها نتیجه تند روی و کند روی آنها است. به همین دلایل اهل بیت(ع) در برابر تأویل های نادرست عرفا و صوفیه مقاومت کرده اند.
منابع مشابه
قرآن و آسیب شناسی استفاده از ظاهر و باطن
درباره قرآن کریم از زمان نزول آن مسئله ای به عنوان ظاهر و باطن مطرح شده که هریک، مدار بحث و گفتگوهای بسیاری قرار گرفته است. هدف این نوشتار، بررسی برخی آسیب ها در استفاده از قرآن کریم در جهت ظاهر و یا باطن است. اولین آسیب افراط و یا تفریط است. برخی گفته اند که قرآن برای امت اسلامی در همه امور کفایت می کند و با این سخن ضرورت معلم و مبین را در کنار قرآن انکار کرده اند. در مقابل برخی نظر داده اند ک...
متن کاملقرآن و آسیب شناسی استفاده از ظاهر و باطن
درباره قرآن کریم از زمان نزول آن مسئله ای به عنوان ظاهر و باطن مطرح شده که هریک، مدار بحث و گفتگوهای بسیاری قرار گرفته است. هدف این نوشتار، بررسی برخی آسیب ها در استفاده از قرآن کریم در جهت ظاهر و یا باطن است. اولین آسیب افراط و یا تفریط است. برخی گفته اند که قرآن برای امت اسلامی در همه امور کفایت می کند و با این سخن ضرورت معلم و مبین را در کنار قرآن انکار کرده اند. در مقابل برخی نظر داده اند ک...
متن کاملمفهومشناسی جری و انطباق و باطن قرآن بر اساس روایات
اهمیّت بحث باطن قرآن از آن جهت است که اوّلاً بخشی از معانی و معارف قرآن مربوط به باطن آیات است و ثانیاً جاودانگی قرآن ارتباط وثیقی با باطن قرآن دارد. موضوع باطن قرآن، از زوایای مختلفی قابل بررسی است، امّا اوّلین گام در این حیطه، شناخت چیستی باطن قرآن است که این امر، نه تنها در شناخت گستره و مراتب بطون قرآن مؤثّر است، بلکه در آگاه شدن به روش صحیح تفسیر قرآن و برخورد صحیح با روایات تفسیری، نقش مهمّی را ا...
متن کاملظاهر و باطن قرآن و مبادی آگاهی امام از آن
قرآن آخرین کتاب آسمانی، بر دو ساحت ظاهر و باطن استوار شده است و افراد خاصّی از این آگاهی بهره مند و جامعة بشری برای دستیابی به آن حقایق در جهت سیر تعالی نیازمند به ایشان می باشد. مکتب تشیّع مصداق آگاهان از ظاهر و باطن قرآن را پیشوایان خویش معرّفی می کند و بر این باور است که دانش امام فراتر از علم عادّی، دارای مجاری و مبادی خاص و الهی می باشد.آیات و روایات، دلالت بر اثبات دیدگاه اتّصال علم امام به خد...
متن کاملقرآن و آسیب شناسی استفاده از ظاهر و باطن
درباره قرآن کریم از زمان نزول آن مسئله ای به عنوان ظاهر و باطن مطرح شده که هریک، مدار بحث و گفتگوهای بسیاری قرار گرفته است. هدف این نوشتار، بررسی برخی آسیب ها در استفاده از قرآن کریم در جهت ظاهر و یا باطن است. اولین آسیب افراط و یا تفریط است. برخی گفته اند که قرآن برای امت اسلامی در همه امور کفایت می کند و با این سخن ضرورت معلم و مبین را در کنار قرآن انکار کرده اند. در مقابل برخی نظر داده اند ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۲، شماره ۵-۶، صفحات ۱۳۸-۱۷۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023